گفتگو با اسماعیل کهرم درباره درج تصویر حیات وحش بر روی اسکناس:به جهان بگوییم حافظ حیات وحشیم

۱۵ مرداد , ۱۳۹۵ گفت‌و‌گوها

گفتگو با اسماعیل کهرم درباره درج تصویر حیات وحش بر روی اسکناس:به جهان بگوییم حافظ حیات وحشیم

دنیا عباسی کسبی: در طول تاریخ، از زمانی که مبادله پایاپای و کالا به کالا جای خود را به پول داد، تا امروزه روز که خود پول و نوسانات ارزش آن نیز در تجارت جهانی جایگاهی قابل توجه یافته است، تصاویر روی سکه و اسکناس مورد بحث بوده است.

چندی پیش نیز خبری منتشر شد که سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان حقوق حیوانات درج تصاویر گونه‌های زیستی و حیات وحش ارزشمندمان را روی اسکناس‌ها مطرح کرده بود. نمونه اسکناس‌هایی با تصویر یوزپلنگ ایرانی، زاغ بور پرنده بومی ایران، گور ایرانی و… هم منتشر شد. خبر و تصاویر مورد استقبال فعالان و شهروندان علاقه‌مند به محیط‌زیست واقع شد اما برخی رسانه‌ها که اخیرا به هر بهانه به معصومه ابتکار تاخته‌اند همین خبر را نیز بهانه کردند و با عناوین مختلف پیشنهاد ساده (و شاید خوب) فعالان محیط زیست را به اهرم فشار بر سازمان حفاظت از محیط زیست بدل کردند.

در همین خصوص گفت‌وگویی داشتیم با دکتر اسماعیل کهرم و نظر او را درباره این موضوع پرسیدیم.
به نظر شما آیا درج تصاویر حیات‌وحش روی اسکناس‌ها و پول ملی فایده‌ای دارد و کمکی به حیات وحش و محیط‌زیست ما می‌کند؟ لطفا در ابتدا فواید این کار را بفرمایید؟
حتما دارای فایده و اقدامی مثبت در حفظ محیط زیست ماست. ببینید شما امروزه اگر به خیلی از کشورهای جهان سفر داشته باشید  مشاهده می‌کنید که بر روی اسکناس و سکه‌هایشان نقش وتصویر زیبای حیوانات و حیات وحش بومی‌شان نقاشی و چاپ شده است؛ مثل کشور برزیل که شما بر روی اکثر اسکناس‌هایشان تصاویر حیوانات کشورشان را مشاهده می‌کنید. به نظر من این کار چند فایده دارد:
اول اینکه چون پول و اسکناس مهم‌ترین وسیله در هر کشوری و برای همه مردم با ارزش است به مردمان همان کشور و همان سرزمین می‌فهماند و یادآور می‌شود که این حیوان که در سرزمین وکشور توست تاچه اندازه مهم و ارزشمنداست که تصویر و عکسش بر روی اسکناس و سکه کشورت تصویر و نقاشی شده است.به جهان بگوییم حافظ حیات وحشیم
دوم، به کشورهای خارجی می‌گوییم ببینید این حیوانات بومی کشورمان تا چه اندازه برای ما مهم و با اهمیت هستند که ما تصویرشان را بر با ارزش‌ترین کالا و وسیله داد و ستدمان نقش بسته‌ایم و ما حافظ حیات وحش‌مان هستیم.
سوم، این کار سبب جذب توریست و گردشگر به کشورمان می‌شود چون وقتی ما عکس حیوانات بومی کشور را که کمیاب هستند برروی پول واسکناس‌مان تصویر می‌کنیم به مردمان کشورهای دیگر می‌گوییم که ما این حیوانات را داخل کشورمان داریم و ایران دارای چنین وچنان پتانسیل طبیعی، گردشگری و توریستی است.
چهارم، به صورت کلی سبب معرفی حیات وحش‌مان به مردم سرزمین خودمان و معرفی و شناخت بیشتر در جهان می‌شود و در واقع یک کار چند منظوره است. من خودم به یاد دارم زمانی که عکس کوه دماوند بر روی اسکناس‌هایمان نقش بست این کار خیلی به دلم نشست و بسیار لذت بردم و از یاد نبریم که  نقاشی، عکس و تصویر قدیسین بر روی اسکناس و پول زیاد کار خوبی نیست چون این پول دائما دست به دست می‌شود و ممکن است در هرجایی از دست آدم‌ها بیفتد زمین و واقعا  گناه دارد.

به نظر شما این کار تا چه اندازه در آگاهی دادن به متخلفانی که شکار غیرقانونی می‌کنند تاثیر دارد؟

به اعتقاد من بسیار تاثیر دارد. اول به خود مردم می‌گوییم که حواس‌تان باشد و مواظب این گنجینه‌های طبیعی کشور باشید و بعد به متخلفان شکار هشدار می‌دهیم. شما در نظر بگیرید وقتی که ما عکس زاغ بور را بر اسکناس نقش می‌بندیم و زیرش می‌نویسیم فقط در ایران و منحصر به فرد و یا یوزپلنگ ایرانی را زیر تصویرش بنویسیم فقط در ایران یافت می‌شود حتما و حتما هر متخلفی که این تصاویر را مشاهده کند قلبش تکان خواهد خورد و تجدیدنظری در رفتار زشت خودخواهد داشت

اما برخی از رسانه‌ها در مقابل  این خبر موضع تند گرفتند و به سازمان حفاظت از محیط زیست حمله کردند و به دلیل همزمانی این خبر با خبر تصویر یک زن بر روی ۱۰ دلاری جدید آمریکا، شروع به تمسخر سازمان کردند. شما چه پاسخی به این رسانه‌ها دارید؟

نباید زود قضاوت کرد ما چندین شکل اسکناس داریم مثلا چک‌پول داریم. می‌شود بر روی هر کدام از این اسکناس‌ها و پول‌ها تصاویر مختلفی را نقاشی کرد و نقش بست و مسئله بعدی اینکه همیشه تصاویر روی اسکناس و پول‌ها دائمی نیست. در هر دوره‌ای از زمان یک مسئله و موضوعی مهم می‌شود و متناسب با آن تصاویر اسکناس تغییر می‌کند. شما ببینید از اول انقلاب اسلامی تا کنون چقدر تصاویر اسکناس‌ها تغییر کرده است. همین تصویر زن آمریکایی هم یک روزی تغییر پیدا می‌کند و با تصویر دیگری عوض می‌شود. مهم این است که ما به مردم بگوییم برایشان ارزش قائل هستیم. من به یاد دارم که یک روزی دیدم عکس چارلز داروین را بر اسکناس ۲۰پوندی کشیده‌اند. در واقع انجام این کارها به مردمان یک جامعه می‌خواهد بگوید که اگر به جامعه و کشور خود خدمت کنید عکس‌تان روی اسکناس کشور نقش خواهد بست و ما قدردان تلاش‌های شما هستیم.

منبع: روزنامه قانون

http://greenstart.ir/Public/SidebarNews.aspx?ns=2804&title=

, , , ,


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *