معماران و استادکاران قدیم به کارشان وفادار بوده و با عشق کار می کردند

۲۶ اسفند , ۱۳۹۵ گفت‌و‌گوها

معماران و استادکاران قدیم به کارشان وفادار بوده و با عشق کار می کردند

سید محمدغرضی:

معماران و استادکاران قدیم به کارشان وفادار بوده و با عشق کار می کردند

گفت و گو:دنیاعباسی کسبی

 

مقدمه:

از زمان ایجاد و تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان و در پی آن ایجادسازمان نظام مهندسی حدود بیست سال سپری می شود. سازمان نظام مهندسي ساختمان ، براساس قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به منظور تامين مشاركت هر چه وسيع تر مهندسان در انتظام امور حرفه اي خود و تحقق اهداف قانون مذكور تاسيس شده است .حال پس از گذشت نزدیک به بیست سال از تاسیس این سازمان گفت و گوی کوتاهی داشتیم با رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان جناب آقای مهندس سید محمد غرضی و نظر ایشان را در خصوص نقش و تاثیر سازمان نظام مهندسی ساختمان در بهبود ساخت و ساز و انتظار ایشان از هیات مدیره های استان های کشور جویا شدیم که در ادامه تقدیم می شود:

-از زمان تاسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تا زمان حال که حدود بیست سال می گذرد، شما نقش و تاثیر این سازمان را در بهبود کیفیت و روند ساخت و ساز های کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من سازمان نظام مهندسی ساختمان دارای بستر اجتماعی و مردمی بسیار خوبی است.اکنون ساخت و ساز های کشور به نسبت سی سال پیش بسیار تخصصی تر شده و شما شاهد آن هستید که جوان ها در تمامی استان ها و حتی تا عمق روستاها نیز روش ساخت و ساز اصولی را آموخته اند و توانایی آن را دارند تا رضایت صاحبان کار را فراهم کنند.به طور کلی از بستر اجتماعی سازمان نظام مهندسی ساختمان بسیار رضایت دارم و مطمئن هستم نسل آینده از نسل کنونی ما بسیار قوی تر عمل خواهد کرد و با تکنولوژی های روز جهان آشناتر خواهد بود و امیدوار هستم روزی تعداد اعضاء این سازمان به یک میلیون نفر و بیشتر افزایش پیدا کرده و همچنین تعداد بیست و دو مبحث مقررات ملی ساختمان به صد مبحث افزایش پیدا کند تا خانه هایی که از سوی مردم خریداری می شود نه تنها زد زلزله ، بلکه در برابر هر نوع آسیب و بلایی نیز مقاوم باشد.

لذا بسیار خداوند را شاکرم که توانستم در چنین ماموریت با ارزشی حضور داشته و در آن سهیم باشم.

-باتوجه به برگزاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان و تشکیل هیات مدیره های استانی دوره هفتم، شما چه انتظاری از هیات مدیره های جدید استان ها دارید؟

این اعتمادی را که کسب کرده اند را در طول خدمت خویش نگهدارند و به گونه ای خدمت کنند که این اعتماد را هر روز بیشتر کرده تا اعتماد اجتماعی را گسترش دهند.همچنین انتظار را دارم که نسبت به نسل های جوان تر از خودشان وفادارتر باشند و بستری برای تربیت نیروهای جوان فراهم آورند. همچنین با صداقت و عمل خویش اعتبار سازمان نظام مهندسی ساختمان را افزایش دهند به گونه ای که همه ی مردم به جامعه مهندسی کشور اعتماد داشته باشند.

-به نظر شما مردم در گذشته به معماران و صنعتگران ساختمان اعتماد بیشتری داشتند یا اکنون به سازمان نظام مهندسی ساختمان و جامعه مهندسی کشور؟

به نظر من وضعیت و شرایط نظام مهندسی استان ها در حال حاضر خوب است اما باید این را همیشه در نظر داشت که معماران ، بناها و استادکاران قدیم که ما اکنون شاهد یادگاری ها و آثار ارزشمند به جا مانده آن عزیزان هستیم، بسیار به کارشان وفادار بودند و همیشه با عشق مشغول کار می شدند، در نتیجه با همان عشق، بنایی ماندگار و ارزشمند خلق می شد. اما متاسفانه امروزه نسل جدید ما راه و مسیر بساز و بفروشی را در پیش گرفته و در واقع بساز نگهدار نیستند.

-در پایان با توجه به اینکه این گفت و گو قرار است در نشریه شمس به چاپ برسد و شما از پایه گذاران این نشریه هستید به شکل کلی نشریه شمس را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من بخش های فنی نشریه شمس خوب است اما متاسفانه بخش های اجتماعی آن همچنان ضعیف است و این نشریه اگر بخواد پایدار بماند باید به جایگاهی برسد که خود مهندسین خریدار آن باشند و از آن حمایت کنند.

منبع:نشریه شمس شماره ۱۰۷

, ,


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *