رئیس نظام مهندسی ساختمان استان قزوین:برقراری تعامل خوب ؛ «هیأت چهارنفره» سبب موفقیت این استان بوده است

۴ بهمن , ۱۳۹۴ گفت‌و‌گوها

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان قزوین:برقراری تعامل خوب ؛ «هیأت چهارنفره» سبب موفقیت این استان بوده است

دنیاعباسی کسبی_سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با هدف عمل به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و بر اساس قانون نظام مهندسی ساختمان در سال  ۱۳۷۷ و پس از ابلاغ و تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان در مجلس شورای اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۴ تاسیس شده و تاکنون گام ‌های موثری در جهت ارتقای کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای ساخت و سازها در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره برداران ساختمان‌ ها و فضای شهری و ابنیه و هم‌چنین حفظ و افرایش بهره‌ وری منابع، مواد، انرژی و سرمایه‌ های ملی برداشته است به بهانه آغاز به کار هیئت مدیره هفتم این سازمان با جناب آقای “مهندس علی فرج زاده ها”رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین و عضو شورای مرکزی به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه تقدیم می شود:
*در ابتدای این گفت و گولطفا بفرمایید که کار کردن در استان قزوین دارای چه ویژگی‏ هایی است؟
باید گفت که نظام مهندسی ساختمان در کشور ما، سازمانی است که محصول نهایی آن ارائه خدمات فنی و مهندسی است و این محصول خوشبختانه در استان قزوین به خوبی ارائه شده است و در چند دهه‏ ی اخیر در زمینه‏ ی مهندسی بسیار پرآوازه بوده است.
در واقع تفاوت استان‏ها در موضوع وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان بستگی به میزان اجرا قانون و آیین‏نامه‏ ی اجرایی و نیز میزان اجراء مقررات ملی در پرسه‏ های عملی ساخت و ساز دارد و خوشبختانه این استان در هر دو بعد یک نوع پیشتازی بخصوص در شش سال اخیر داشته است. لذا هیأت مدیره‏ های قبلی دوره‏ های مختلف در استان‏ های کشور همیشه مشتاق آن بوده ‏اند که از نزدیک عملکردهای استان قزوین را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند و این استان همیشه محل رفت و آمدهای اینگونه نیز بوده و نظام مهندسی استان قزوین توانسته است الگوی مناسبی به سایر استان‏ ها ارائه دهد و اکنون مسئولیت سنگین این استان‏ در زمینه‏ ی ساخت و ساز برعهده‏ ی این حقیر گذاشته شده است.
*با توجه به موفقیت نظام مهندسی استان قزوین در اجراء قانون و مقررات ملی و آیین‏نامه‏ی اجرایی، شما دلیل این موفقیت را در چه مواردی می‏دانید؟
به عنوان مهمترین راهکار باید گفت که استان قزوین به این جایگاه رسید صرفاً به خاطر تعامل میان چهار دستگاه اصلی، یعنی تعامل در نهاد استانداری، راه و شهرسازی، شهرداری‏ها و نظام مهندسی ساختمان که در مقررات ملی از این چهار نهاد مهم به عنوان «هیأت چهارنفره» نام برده شده است.
در واقع در استان قزوین تعامل بسیار خوب و سازنده‏ ای میان این چهار نهاد خوب و مناسب برقرار است و همین امر سبب موفقیت نظام مهندسی ساختمان استان قزوین و اجراء قانون و مقررات و آیین‏ نامه‏ های اجرایی بوده است البته توانمندی و خوش‏فکری همکاران ما در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و تلاش و کوشش اعضاء هیأت مدیره‏های دوره‏ های مختلف این استان نیز سهم بسزایی در پیشبرد اهداف سازمان داشته است که من از زحمات همه‏ ی این عزیزان کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم.
*حال با توجه پتانسیل‏های خوب سازمان نظام مهندسی استان قزوین، شما به عنوان رئیس کنونی این سازمان، اکنون و در این دوره چه برنامه‏ ها و اهدافی را برای آن درنظر گرفته‏اید؟
در این دوره ما دو هدف مهم در سازمان نظام مهندسی ساختمان داریم. هدف اول که جزء مهمترین اهداف دولت نیز می‏باشد ایجاد اشتغال برای اعضاء محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین است. در حال حاضر در استان قزوین حدود ۹۰۰۰ عضو داریم که ۵۰ درصد دارای پروانه و ۵۰ درصد دیگر بدون پروانه می ‏باشند و هدف ما ایجاد اشتغال برای تمامی اعضاء حقیقی و حقوقی مان است. همچنین هدف دیگر ما در سازمان بهره‏ برداری و استفاده هر چه مطلوب ‏تر و بهتر مردم از خدمات فنی و مهندسی و دانش مهندسین ما در ساخت و سازهایشان است که از این روش به شکلی ما به هدف اول که ایجاد اشتغل اعضایمان نیز می‏باشد دست خواهیم یافت و همان‏گونه که مردم برای درمان بیماری ‏های جسمی و روحیشان به پزشک مراجعه می‏کنند برای حل مشکل و عیوب ساختمان‏ها و بناهایشان نیز به مهندسین و کارشناسان متخصص در حوضه ساخت و ساز کشور مراجعه کنند.
البته هم اکنون و در این هیأت مدیره جدید رسیدن به این اهداف به دلیل شرایط بد اقتصادی کشور و درنتیجه رکود شدید در بخش صنعت ساختمان و ساخت و ساز بسیار مشکل است و اگر این رکود ادامه پیدا کند ما با چالش بزرگی روبرو خواهیم بود و نه تنها استان قزوین بلکه همه‏ ی همکاران در هیأت مدیره‏های ۳۰ استان دیگر و در واقع کل اعضاء نظام مهندسی ساختمان کشور با مشکل رکود ساخت و ساز و در نتیجه عدم اشتغال در صنعت ساختمان روبرو خواهند بود. البته در جلسه تودیع و معارفه هیأت مدیره جدید استان که استاندار محترم قزوین نیز حضور داشتند خوشبختانه ایشان اعتقاد و باور زیادی داشتند که نظام مهندسی استان باید تبدیل به بازوی فنی استانداری قزوین شود که این هدف مهمی است که با ایجاد این فضا نظام مهندسی ساختمان تبدیل به مشاور و مجری پروژه‏ های استانداری شده و می‏تواند فضای اشتغال اعضاء خویش را تا حد امکان فراهم کند و ازسوی دیگر مخاطب این خدمات نیز مردم هستند و ما به هر دو هدف سازمان یعنی ایجاد اشتغال و بهره‏ مندی مردم از خدمات فنی و مهندسی تا حدود زیادی خواهیم رسید و در واقع هر دو هدف منتج به ارتقاء کیفیت ساختمان خواهد شد.
*از نظر شما بزرگترین چالشی که در این استان با آن مواجه هستید چیست؟
به نظر بنده بزرگترین چالش پیشروی اعضاء هیأت مدیره‏ها این است که نتوانند با هیچ سازوکاری زمینه‏ ی اشتغال را برای اعضاء خویش فراهم کنند.
در واقع ما در استان قزوین نماینده‏ی این ۹۰۰۰ نفر عضو خویش هستیم، مسلماً توقع اول این اعضاء از ما ایجاد اشتغال است و ما باید هم برای اعضاء پروانه ‏دار و هم غیرپروانه‏ دار این فضای اشتغال را فراهم آوریم.
در اینجا لازم می‏دانم درخصوص ایجاد زمینه‏ی اشتغال برای اعضاء غیرپروانه‏ دار نیز کمی بیشتر توضیح دهم، با توجه به اینکه اعضاء غیرپروانه ‏دار مجبور هستند حدود سه سال صبر کنند تا برای گفتن پروانه اشتغال اقدام نمایند، ما در استان قزوین در سال ‏های قبل که اشتغال خیلی خوب بود و رکود کنونی وجود نداشت، آمدیم با برگزاری یک دوره‏ی آموزشی، از غیرپروانه‏ دارها برای اولین‏بار به عنوان سرپرست کارگاه‏ها استفاده کردیم درواقع نظارت مقیم  را اجرائی کردیم ودرنتیجه اکثر غیرپروانه‏ دارها به عنوان سرپرست کارگاه‏ های ساختمانی به صورت تمام وقت با نظارت سازمان مشغول به کار شدند. از دیگر چالش‏ های مهم ما بحث مبحث دوم جدید مقررات ملی ساختمان است که وزارت‏خانه ادعا دارد که روی آن مشغول به کار است اما با مطالعه‏ ای که ما درخصوص پیش‏نویس این مبحث انجام دادیم، ستون اصلی این مبحث جدید با قانون مغایرت دارد واگر وزارت‏ خانه هوشیار نشود سازمان نظام مهندسی ساختمان با تهدید بزرگی مواجه خواهدشد و درواقع محترمانه سازمان‏ های نظام مهندسی منحل و حذف خواهند شد.
*با توجه به اینکه یکی از اهداف نظام مهندسی بحث آموزشی است و ازسوی دیگر استان قزوین به دلیل وجود مراکز آموزشی معتبر دارای پتانسیل خوبی در این زمینه می‏باشد، تا چه اندازه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین از این شرایط خوب علمی و آموزشی بهره خواهد برد؟ و آیا رابطه‏ی مستقیمی با دانشگاه ‏های این استان برقرار است؟
استان قزوین استانی است دانشگاهی، با کمیت و کیفیت بسیار بالا، لذا بحث آموزش را از سال ‏های گذشته با بدنه‏ی دانشگاهی این استان انجام داده ‏ایم و این دوره نیز ادامه پیدا خواهدکرد اما این دوره یک ویژگی جدید دارد و آن این است که از یازده نفر عضو اصلی هیأت مدیره استان قزوین تعداد هشت نفر عضو هیأت علمی دانشگاه هستند و دارای مدرک دکتری تخصصی هستند. درنتیجه با حضور این هشت عضو عزیز هیأت مدیره‏ی استان قزوین، بدنه ‏ی علمی  هیات مدیره سازمان استان قوی‏تر شده است.
*و صحبت پایانی شما:
من تشکر می‏کنم از وقتی که گذاشتید و امیدوارم در دروه‏ی هفتم نیز در شورای مرکزی باشیم و با کمک دوستان وتجربه‏ای که کسب کردیم شورای هفتم یک شورای ایده‏ آل‏ تر و بهتری باشد و اوج تجربیات گذشته را در این شورا شاهد باشیم.

منبع:

http://www.irceo.net/fullstory.aspx?id=6359


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *