ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران بدون حضور چهره های شاخص این حوزه برگزار شد:حذف منتقدان بزر گ محیط زیست

۲۰ شهریور , ۱۳۹۶ گفت‌و‌گوها,نقدها

ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران بدون حضور چهره های شاخص این حوزه برگزار شد:حذف منتقدان بزر گ محیط زیست

 

به طور حتم دنیاى امروز، بحرانی‌ترین روزهاى خود را از نظر تخریب منابع طبیعى، افزایش آلاینده‌هاى محیطى، تغییرات آب‌وهوایى، اتمام ذخایر فسیلى، تولید انبوه زباله و… می‌گذراند و شاید اکنون کمتر کسی از این بحران‌ها ابراز بی‌اطلاعی کند و نسبت به آن ناآگاه باشد.بنابراين تلاش برای حفظ محیط‌زیست و تکریم طبیعت وظیفه‌ای فراملی بوده که بر دوش تک تک انسان‌های زمینی قرار داده شده است.از سویی زبان طبیعت و محیط‌زیست آن‌قدر ساده و روان و قابل فهم است که این آموزش و آگاهی‌ها تنها محدود به مدرسه و دانشگاه و در چارچوب و قالب جزوه و کتاب درسی نیست و نخواهد بود بلکه با یک فیلم کوتاه پنج تا ۶ دقیقه ای و یا یک کاریکاتور ساده و حتی با یک مجسمه حجمی می‌توان مهم‌ترین پیام و آموزش محیط‌زیستی را به مخاطب انتقال داد.

حال با توجه به اهمیت آموزش و آگاهی در حوزه محیط زیست، جشنواره دوسالانه فیلم سبز طي چهار دوره در سال‌های ۷۷ ، ۷۹ ، ۸۱ و ۸۴ و پس از وقفه‌ای یازده ساله دوباره در اردیبهشت سال ۹۵ برگزار شد.

امسال نیزمراسم افتتاحیه ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبزایران در روز شنبه هجدهم شهریور در سالن سینماي فلسطین با حضورعیسی کلانتری ريیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معصومه ابتکار معاون ريیس‌جمهور، در بخش‌های مختلف شامل: فیلم، عکس، کاریکاتور، نقاشی و… برگزار شد. اما نحوه برگزاري جشنواره بيش از هر مساله‌اي خبرساز شد. در این مراسم جای بسیاری از فعالان ، دوستداران و اصحاب رسانه که در عرصه محیط‌زیست فعال هستند، خالی بود.

هنگامي‌كه از این دوستان علت عدم حضورشان را جویا شديم، ابراز بی‌اطلاعی از زمان برگزاری این مراسم و عدم دعوت از سوی متولیان برگزاری و برپایی جشنواره را دلیل عدم حضورشان در مراسم افتتاحیه امسال اعلام كردند.

جشنواره، ابزاري براي ارتقاي جايگاه ايران

دراین میان غيبت دوستداران، فعالان و استادان محيط زيست وعدم حضور چهره شناخته شده‌اي مانند اسماعیل کهرم، موجب تعجب بسياري از فعالان جامعه محيط‌زيستي كشور شد؛ چرا كه كهرم به‌عنوان استاد و داور دوره پنجم و ششم این جشنواره بوده است. عدم حضوراو را در این مراسم جویا شدیم که در ابتدا، کهرم به نقش و اهمیت برپایی این جشنواره از نظر جایگاه بین المللی آن اشاره کرد و اظهارداشت: « اولین اهمیت برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها به‌دلیل آن‌است که تمامي مردم نمی‌توانند مانند بنده که پرنده‌شناس هستم و عمر خویش را در سفرهای علمی و بازدید از تالاب‌ها ، کوه‌ها، دشت‌ها،حیوانات‌و…صرف کرده‌ام، سپری کنند و به آموزش و آگاهی لازم دست‌یابند. به طور‌حتم این آثار و فیلم‌ها می‌تواند نقش بسیار مهمی در آموزش و آگاهی لازم به جامعه داشته باشد و مردم را نسبت به تخریب و از بین بردن طبیعت حساس خواهد کرد. از سوی دیگر در سطح بین‌الملل فیلمسازان و هنرمندان بسیاری از کشورهای مختلف، چه در دوره پنجم و چه در این دوره که خوشبختانه در ششمین دوره برگزاری آن قرار گرفته‌ایم، آثارشان را به این جشنواره ارسال کرده و این آثار مورد بازبینی و داوری قرارگرفته است. در سال‌های قبل آثار برتر معرفی شده‌اند كه این امر سبب شده تا به جهان بگوییم که ما نیز در این زمینه حرفی برای گفتن داریم و باعث جایگاه بین المللی خاص و ویژه ای برای ایران خواهد شد».

به‌جشنواره دعوت نشده‌ام

در ادامه کهرم علت عدم حضور خویش را در مراسم افتتاحیه،عدم اطلاع‌رسانی از زمان برگزاری مراسم دانست و افزود:«روز برگزاری مراسم، یکی از همکاران محیط زیستی ما با بنده تماس گرفت و گفت چرا شما به عنوان داور این جشنواره در افتتاحیه حضور ندارید؟ بنده نیز پاسخ دادم که اطلاعی از زمان برگزاری مراسم افتتاحیه نداشته‌ام و اين عدم دعوت جای تعجب است؛ چرا كه دركل اين جشنواره ۶ داور دارد. حال چگونه همين تعداد اندك را دعوت نكرده‌اند. متاسفانه به‌عنوان داور اطلاعی از زمان برگزاری این افتتاحیه نداشته و بی خبر بوديم».

اعتبار دولتي، جوابگوي جشنواره نيست

او همچنین در ادامه به مشکلات برگزاری این فستیوال اشاره کرد و گفت:«متاسفانه این جشنواره در فقرکامل از نظر مالی و بدون حمایت و پشتیبانی در حال برگزاری است واگر بخواهیم قضاوت کنیم، سال گذشته خیلی از برگزار‌کنندگان این فستیوال هزينه اين جشنواره را به‌صورت شخصي پرداخت كرده‌اند و اعتبارهاي دولتي جوابگوي اين جشنواره نيست. چند جوان به‌صورت شبانه روز برای برگزاري جشنواره تلاش می‌کنند و با توجه به این مساله شاید بتوانیم این آشفتگی در برنامه‌ریزی را کمی توجیه کنیم.

نكته قابل توجه اينجاست كه برگزارکنندگان این جشنواره بدون پول و حمایت و تنها از روی عشق و علاقه آمدند و چنین کار بزرگ و ارزشمندی را انجام دادند. گرچه بنده تعجب می کنم که یک فستیوال بین المللی نباید تا این حدآشفته باشد و دعوت از داوران و حضور آنان در مراسم افتتاحیه نیز، می توانست تنها بایک تلفن صورت بگیرد. اميدوارم عمدی در این مساله وجود نداشته باشد که در آن صورت،قابل توجیه و قابل قبول نیست و گویا بسیاری از دوستداران و فعالان محیط زیست نیز بی اطلاع بوده و دعوت نشده بودند . البته سال های قبل نيز آشفتگی‌هایی وجود داشت و متاسفانه سبب دلخوری بعضی از داورها بود؛ بنابراین من فکر می کنم که این هیات برگزارکننده، راه طولانی را در پيش دارد تا بتواند یک فستیوال بین المللی به معنای واقعی کلمه برگزار کند و من به سهم خود، پیشنهاد‌هاي لازم در خصوص برگزاری این مراسم را تقدیم هیات مدیره فستیوال خواهم کرد ».

دنیاعباسی کسبی

منبع:روزنامه قانون

http://www.ghanoondaily.ir/fa/news/main/86394

, ,


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *